donderdag 4 januari 2018

Cirkel


Laatst las ik ergens dat ongeveer 70% van je dagelijkse 
gedachten negatief is, dat leek me wel heel erg veel,
maar als je er op let zou het toch wel kunnen kloppen.
De hele dag babbelt je hoofd maar voort, en heel vaak,
in ieder geval bij mij hoor ik ; dat kan ik niet, dat vind ik
niet leuk, ik heb er geen zin in, en zo maar voort..
Ik probeer er niet teveel aandacht aan te besteden
en niet te blijven hangen in al dat geklets..
Zo kreeg ik vorige week een heel vriendelijk mailtje,
met een vraag van een wolwinkel hier in de stad,
 een heel leuk idee, waarvoor ik iets zou moeten maken.
Eerst denk ik dan; aah wat leuk zeg, vervolgens maar
waarom vraagt ze dat eigenlijk aan mij en dan voel
ik iets paniekerigs opkomen en denk ik maar 
dat kan ik natuurlijk helemaal niet..och hemel,
hoe ga ik dat nu beleefd afwimpelen.. en meteen 
bedenk ik allemaal onzin argumenten waarom ik niet kan;
de brug staat open, het waait te hard, ik heb griep,
mijn pc is kapot, ik sta net op het punt om met een knapzak
over de Noordpool te gaan wandelen, dat soort dingen..


Gelukkig heb ik bij de mindfulness cursus geleerd dat 
je niet meteen overal op hoeft te reageren dat je al je
negatieve gedachten even de vrije loop kunt laten en 
die ook kan herkennen en benoemen wat er gebeurt.
Zo van; babbel maar lekker even negatieve stem en als 
je dan een tijdje wacht is er vanzelf weer ruimte voor 
meer rede en kan je het ook van de andere kant bezien.
Dus ik reageerde pas na een dag of wat op het mailtje
en inmiddels zag ik ook zeker de leuke kant.
Dus ik ga vanmorgen naar de wolwinkel en ga ik
het hele idee bespreken en wie weet komt er wel iets 
heel fijns uit, mocht dat zo zijn dan laat ik het weten..
Natuurlijk vind ik het best een beetje spannend, maar
ik weet nu al dat ik me stukken beter voel als ik ga
in plaats van te blijven hangen in de Oh nee, dat 
kan/wil ik niet cirkel..

Ps, op de foto een das die ik breide voor mijn dochter
Judith, eigenlijk is het garen voor breipennen nummer 3
maar ik gebruikte pennen nummer 7, dat geeft een
bijzonder luchtig effect :-)

Ik wens je een fijne dag
-X-

13 opmerkingen:

  1. Ik (k)en mijn ikken is een goed boek voor jou. Er zit een ik aan het stuur die nodig een plekje op de achterbank moet gaan zoeken want die praat je alleen maar allerlei onzin aan :) Leuk! Succes bij het gesprek. Ik ben erg benieuwd wat voor leuks/moois je maken gaat. (70% pfoei gelukkig gaat een groot deel onbewust :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Ingrid,hoe herkenbaar jou verhaal...echt. Begrijp dat mindfullness jou heeft geholpen. En ik lees hier in de reactie hierboven een boek, waar ik ook maar eens naar op zoek ga. Heel veel succes vandaag met je afspraak, wordt vast iets heel leuks! Fijne dag, X Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahahaha...net of ik mijn eigen verhaal lees! Ik reageer exact hetzelfde op dat soort berichten, mails, vragen en dergelijke.
    Inmiddels heb ik wel ervaren dat je alleen door verder te vragen/kijken/praten en de informatie te laten bezinken vanzelf weet of iets goed gaat komen. Of niet.
    Maar toch hè, die negatieve stemmetjes.... ;-)!
    Toffe sjaal, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha wat een heerlijk verhaal! Het is volgens mij altijd wel verstandig om iets de ruimte te geven. Ik wil bijvoorbeeld altijd eerst naar huis om op de keukenkalender te kijken wat er allemaal al opstaat. Pas daarna wordt het een ja of nee!
    Mooie das!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pfoe ja, herkenbaar!
    Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen, jou kennende vast iets heel leuks :)
    Succes!
    Liefs, Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed dat je niet direct reageerde en wat een leuke uitdaging!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof dat ze je vroegen ! Hopelijk is het gesprek positief verlopen en komt er iets goeds uit voort ! Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel succes, klinkt als een leuke uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie sjaal! En je verhaal is heel herkenbaar, ik geef mezelf ook altijd tijd om ergens rustig over na te denken. Ik hoop dat het iets leuks voor je is, we horen het wel als het doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Door mijn handicap breng ik mijn dagen hoofdzakelijk liggend door wat met haken, lezen en kaartjes borduren heel goed te doen is.. Helaas is veel tekst lezen ook voor me moeilijk geworden.
    Misschien dat ik daardoor dingen vraag die misschien al zijn geschreven hiervoor dan mijn sorry.
    De sjaal ziet er echt heel mooi uit. De warme kleuren zijn ook mooi voor de tijd van het jaar.
    Vooral dat je grotere maat haaknaald hebt gebruikt is het inderdaad een verrassend iets geworden.
    Waar is het patroon gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha! Dit berichtj past precies bij dat wat ik sinds Nieuwjaar oefen. Heel bewust bij dat te zijn wat ik op dat moment doe.
    Bij mij hadden de stemmen en gepieker zeker de overhand genomen en mij veels te vaak geblokkeerd, dus...heb ik die stemmen (ik noem ze ook mijn demonen ;-)) achter een grens gezet en het gaat me er (tot nu toe) ged mee.
    Ik voel me veel sterker als met al dat negatieve gekwebbel in mijn hoofd!
    Ik wens je veel succes met jullie project! Dat wordt vast mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor je inspiratie! Mijn sjaal is af!! Zo blij met een luchtige gebreide sjaal. X Suzan

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)